کـــــافه کتاب

معرفی رمان

کـــــافه کتاب

معرفی رمان

کـــــافه کتاب

مطالعه‌ی کتاب یعنی تبدیل ساعات ملالت‌بار زندگی به ساعات لذت‌بخش!

آخرین نظرات

چکیده: گوکلان به یموت دختر نمی دهد و از یموت دختر نمی آورد هنوز هم. و یک یموت پیر به یک گوکلان پیر به زحمت سلام می کند و به سردی.

این دو قبیله یموت و گوکلان- بزرگ ترین و ریشه دارترین قبایل ترکمن اند. از زمانی که چونّیِ یموتی، ایری بوغوز، مرکز صحرانشین یموت را پدید آورد و قراخان، گوکلان را، با بزرگ تر شدن این دو قبیله دشمنی شان نیز بزرگتر شد. شاید این دشمنی از زمانی آغاز شد که چونّیِ یموتی مسیر رودخانه بزرگ را به گوکلان ها بست؛ و این دشمنی تا کنون برقرار است.

گالان اوجا، فرزند یازی اوجا، کدخدای ایری بوغوز، ملقب بود به شاعر وحشی. یکه تاز و بی پروا به گوکلان ها حمله می برد و بر هیچکس رحم نداشت و دوبیتی هایی می سرود که نظیر نداشت. بی رحمیِ گالان نفرت انگیز بود. هیچکس نمی دانست چگونه با او رفتار کند تا عصبانی نشود، جز رفیق شفیق او، بویان میش. تنها کسی که می توانست در برابر گالان بایستد.

گالان اوجا را رها می کنیم و به آن سوی صحرا می رویم. به گومیشان، مرکز گوکلان نشین صحرا. جایی که بیوک اوچی، بزرگ گوکلان زندگی می کند، همراه با سه پسر دلیرش و البته تنها دخترش، سولماز اوچی. نگین صحرا. به راستی که خاک این صحرا زیبارو تر از او ندیده است. بیوک اوچی با همه دلیریش می ترسید این دختر را شوهر دهد. چرا که با این کار خون صدها مرد به آن مرد تشنه خواهد شد.

در آن طرف صحرا، روزی دوستان گالان از تعریف هایی که از سولماز شنیده اند برایش می گویند. چندی بعد گالان، سولماز را در صحرا میبیند و اینگونه است که بزرگ ترین عشق صحرا شکل میگیرد. تقابل دو گوی صحرا. ولی اگر کسی سولماز را می خواهد، باید شجاعت خود را نشان بدهد. گالان به سولماز وعده می دهد که به گومیشان خواهد آمد و او را از چادر بیوک اوچی، در مقابل چشمان پدر و برادرانش خواهد دزدید ...

 

آتش بدون دود، رمانی بلند اثر نادر ابراهیمی درباره ترکمن هاست که در هفت جلد منتشر شده و جلد اول آن داستان گالان و سولماز است و جلدهای بعدی، داستان النی، نوه آنهاست. نادر ابراهیمی برای ساخته و پرداخته کردن آتش بدون دود بیش از سی سال از عمرش را صرف کرده است. از این کتاب در سال 1353 سریالی با همین نام ساخته شده است. او به خاطر این رمانِ هفت جلدی، جایزه "نویسنده برگزیده ادبیات داستانی 20 سال بعد از انقلاب" را بدست آورد. نادر ابراهیمی علاوه بر ادبیات بزرگسال، در زمینه ادبیات کودک و نوجوان نیز آثار موفقی از خود به جای گذاشته که از مشهورترین آنها میتوان به کتاب دور از خانه، کلاغ ها و سنجاب ها اشاره کرد که هرکدام صاحب جوایز متعددی شده اند.

به نظر من ادبیات خاص و نوع نگارش نادر ابراهیمی، به زیبایی های داستان بسیار افزوده است و من آن را خیلی دوست داشتم. من هنوز جلدهای بعدی کتاب را نخواندم و به محض اینکه خواندم، در وبلاگ قرار می دهم.

من به این کتاب از یک تا ده نمره ی 10 را می دهم.

✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰


نادر ابراهیمی، نویسنده کتاب آتش بدون دود
نادر ابراهیمی

سریال آتش بدون دود
سریال آتش بدون دود (1353)

***************************************************

نظرات (۲)

  • انوشه گلبن
  • باسلام دنبال این کتاب خیلی گشنم ممنون فقط همین دو جلده؟؟؟یا؟؟
    پاسخ:
    سلام
    خیر، هفت جلده
    بقیه جلدهاش رو می‌تونید از اینجا دانلود کنید.
  • انوشه گلبن
  • یک دنیا تشکر با بهترین آرزوها
    پاسخ:
    ممنون از لطف بی‌دریغ‌تون :)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">