کـــــافه کتاب

معرفی رمان

کـــــافه کتاب

معرفی رمان

کـــــافه کتاب

مطالعه‌ی کتاب یعنی تبدیل ساعات ملالت‌بار زندگی به ساعات لذت‌بخش!

آخرین نظرات

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

سرود کریسمس

چکیده: شخصیت اصلی داستان، ابنزر اسکروج، تاجری ثروتمند اما به شدت خسیس است. در روزگاری که مردم شهر هیجان بسیاری برای رسیدن کریسمس و تعطیلات دارند، او هیچ احساسی نسبت به آن ندارد. در این وضعیت، ثروتمندان شهر به مردم فقیر کمک می کنند و همه مردم با هم همدل و مهربان هستند؛ اما اسکروج هیچ مهر و عطوفتی نسبت به اطرافیانش ندارد. خساست و سنگدلی او زبانزد همه مردم شهر است.

روزهای پایانی سال 1843 نیز از راه می رسد. در آستانه سال نو که شهر را شور و غوغای پیش از کریسمس فرا گرفته است، اسکروج خود را در تنهایی خود زندانی کرده است. روز قبل از کریسمس، تنها خواهرزادة پیرمرد تاجر به دیدار او می آید و او را به مهمانی کریسمس دعوت می کند. اسکروج که عاری از هرگونه احساسات و عواطف است، با عصبانیت این دعوت را رد می کند و این مهمانی ها را مزخرف و بیهوده می داند. ولی همان شب ماجراهای بسیار عجیبی برای اسکروج رخ می دهد ...

 

سرود کریسمس رمانی به قلم چارلز دیکنز، نویسنده مشهور انگلیسی قرن نوزدهم میلادی است. این رمان که در کریسمس سال 1843 به چاپ رسید، موفقیت بسیاری کسب کرد و فیلم ها و نمایش های بسیاری از روی آن ساخته شد.

چارلز دیکنز، نویسنده این رمان، یکی از بزرگ ترین نویسنده های معاصر بریتانیا و به عقیده برخی، پس از شکسپیر تأثیرگذارترین نویسنده انگلیسی است. این تأثیرگذاری مدیون شاهکارهایی همچون الیور تویست، آرزوهای بزرگ، دیوید کاپرفیلد و ... است. همه مردم جهان او را برای داستان سرایی هنرمندانه، نثر توانمند و خلق شخصیت های به یاد ماندنی تحسین می کنند.

داستان دو شهر، یکی دیگر از رمان های مشهور چارلز دیکنز، با فروش تقریبی 200 میلیون نسخه، پرفروش ترین رمان تاریخ به حساب می آید.

چارلز دیکنز که در کودکی طعم فقر را چشیده بود، فقیران را خوب می شناخت و در داستان هایش می کوشید تا با نمایش و انعکاس ناکامی های طبقات رنجدیده، نابسامانی های اجتماعی را بهبود بخشد.

این کتاب هم اگرچه کتاب خوب و آموزنده ای بود و ماجرای نسبتاً جذابی هم داشت، ولی به اندازه رمان های شاهکاری که پیش از این از چارلز دیکنز خوانده بودم، از آن لذت نبردم.

من به این کتاب از یک تا ده نمره ی 7 را می دهم.

✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰


چارلز دیکنز

چارلز دیکنز، نویسنده مشهور انگلیسی


***************************************************

  • ابوالفضل ‌‌
تصویر دوریان گری

چکیده: دوریان گرِی، جوانی خوش سیما و برازنده است. همه جا سخن از زیبایی چهره او به میان است و دوریان از این موضوع به خود می بالد.

روزی دوست نقاش او، بازیل، از او تابلویی می کشد و به دوریان هدیه می دهد. دوریان با مشاهده تابلو ناگهان اندوهگین می شود، زیرا متوجه می شود که با گذشت زمان، بالأخره این جوانی و زیبایی او از بین خواهد رفت و چهره ای چروکیده و زشت جای آن را خواهد گرفت. در همان لحظه در دل آرزو می کند که ای کاش همیشه جوان بماند و در عوض، نقاشی اش در تابلو پیر شود؛ غافل از اینکه این آرزو چه عواقب شومی را برایش در پی خواهد داشت ...

 

تصویر دوریان گری، یکی از مشهورترین آثار اسکار وایلد، نویسنده، شاعر و نمایشنامه نویس ایرلندی است که فضایی گوتیک و فلسفی دارد. تازگی موضوع و نگاه متفاوت نویسنده به زشتی و زیبایی، ویژگی مهم این رمان است که بسیاری از خوانندگان را مجذوب خود کرده است. تصویر دوریان گری نوعی رمان تمثیلی و نمادین است که نشان می دهد هنر تا چه اندازه می تواند بر زندگی واقعی افراد تأثیر بگذارد.

هرچند اکنون بسیاری از مردم دنیا این رمان را خوانده اند و اسکار وایلد را به سبب نوشتن آن تحسین کرده اند، ولی در زمان انتشار کتاب در سال 1890، بیشتر مردم آن را پر از ایده های شیطانی می دانستند. وقتی اسکار وایلد در سال 1900 درگذشت، هیچ کس نمی دانست سال ها بعد کتاب های او فروش فوق العاده ای پیدا خواهند کرد و مردم به ارزش واقعی کارهای او پی خواهند برد.

موضوع کتاب و طرح کلی آن برای من هم جالب و متفاوت بود، ولی روند داستان در برخی از قسمت های کتاب بسیار کند و کسل کننده دنبال می شد و خواننده را از خواندن ادامه داستان منصرف می کرد. البته در صفحات پایانی کتاب، جذابیت به داستان باز می گردد و پایان متفاوت و ترسناکی را رقم می زند. هرچند من از خواندن این رمان لذت زیادی نبردم، ولی به نظرم به خاطر داشتن موضوعی متفاوت، ارزش حدأقل یک بار خواندن را دارد.

من به این کتاب از یک تا ده نمره ی 6 را می دهم.

✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰


اسکار وایلد، نویسنده رمان تصویر دوریان گری

اسکار وایلد، نویسنده و شاعر ایرلندی


***************************************************


  • ابوالفضل ‌‌
رمان ارمیا

چکیده: داستان کتاب در سال 1367 و اواخر جنگ رخ می دهد. ارمیا معمّر جوانی نوزده ساله و اهل شمال تهران است. او به همراه دوستش مصطفی (که در هنگام ثبت نام برای جبهه با او آشنا شده بود) راهی جبهه شده است. ارمیا و مصطفی در طول دوران جبهه به دوستان صمیمی یکدیگر تبدیل شده اند. ولی اندکی پیش از آتش بس، مصطفی بر اثر انفجار خمپاره ای در سنگر، روبروی چشمان ارمیا به شهادت می رسد.

پس از صدور قطع نامه و اتمام جنگ، ارمیا به خانه و به آغوش پدر و مادر خود باز می گردد. پدر و مادر ارمیا از بازگشت یگانه فرزندشان بسیار خوشحال اند، ولی خیلی زود متوجه می شوند ارمیای آنها هیچ شباهتی با ارمیای پیش از جبهه ندارد. جبهه و جنگ و همچنین شهادت مصطفی، شخصیت او را به کلی عوض کرده است. ارمیا نمی خواهد و نمی تواند حال و هوای جبهه و خاطرات مصطفی را فراموش کند. ارمیا شباهتی به دنیای پیرامونش ندارد و همین پدر و مادرش را نگران می کند ...

 

ارمیا نخستین رمان رضا امیرخانی، نویسنده و منتقد ادبی است که در حوزه ادبیات دفاع مقدس نوشته شده است و نگاهی انتقادی به جامعه پس از جنگ دارد. این کتاب که در سال 1374 به چاپ رسید، به عنوان کتاب برگزیده بیست سال ادبیات دفاع مقدس انتخاب شده است.

طرح کلی کتاب درباره جوانی است که پس از اتمام جنگ، توانایی برگشت به خانواده، دانشگاه و جامعه را ندارد. حضور در جبهه نگاه او را عوض کرده و جامعه برایش کوچک و حقیر شده است.

به نظر من اوایل کتاب زیبا بود، مخصوصاً خاطراتی که از جبهه بیان می شد خیلی جالب بود. ولی هرچه به پایان کتاب نزدیک تر می شد، از جذابیت ماجرای آن برای من کاسته می شد. پایان کتاب هم به نظرم اصلاً خوب نبود.

اما ویژگی مثبت کتاب، نثر زیبای رضا امیرخانی است. نثری که به راحتی در دل خواننده می نشیند و هر چند موضوع داستان جذاب نباشد، ولی خواننده را به خواندن ادامه داستان ترغیب می کند و هیچ سختی ای برای خوانش کتاب به وجود نمی آورد. جملات کتاب ساده و صمیمی هستند و در عین حال زیبا و پرمعنا.

با اینکه کتاب ارمیا و موضوعش رو دوست نداشتم، ولی همین نثر زیبا من رو مشتاق کرده تا دیگر آثار امیرخانی رو هم مطالعه کنم.

من به این کتاب از یک تا ده نمره ی 6 را می دهم.

✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰


رضا امیرخانی

رضا امیرخانی


***************************************************

  • ابوالفضل ‌‌