کـــــافه کتاب

معرفی رمان

کـــــافه کتاب

معرفی رمان

کـــــافه کتاب

مطالعه‌ی کتاب یعنی تبدیل ساعات ملالت‌بار زندگی به ساعات لذت‌بخش!

آخرین نظرات

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

 

چکیده: شروع داستان همراه است با خبر مرگ ایوان ایلیچ، قاضی صاحب منصب روسی در پی تحمل بیماری‌ای دشوار و ناگوار و در ادامه مراسم تشییع پیکر او. در بخش‌های بعدی، کتاب به گذشته باز می‌گردد و زندگی ایوان ایلیچ را تا زمان ابتلایش به بیماری روایت می‌کند. کتاب از درد و رنج‌های جسمی و روحیِ ایوان ایلیچ در مدت سه ماه بیماری جانکاهش سخن می‌گوید، از بی‌رحمی و بی‌توجهیِ اطرافیانش و از امیدواری‌ها و ناامیدی‌های پی در پی...

 

لئو تولستوی، نویسنده‌ی این کتاب، از مشهورترین نویسندگان روسی قرن نوزدهم به شمار می‌رود و با نگاشتن آثار درخشانی همچون جنگ و صلح و آنا کارنینا نام خود را در ادبیات روسیه ماندگار کرده است. تولستوی، رمان کوتاه مرگ ایوان ایلیچ را در سال 1886 به چاپ رساند.

پیام اصلی کتاب درباره‌ی گم شدن معنای حقیقی زندگی در میان روزمرگی‌های ما انسان‌هاست. ایوان ایلیچ که به عقیده‌ی خود و اطرافیانش زندگی موفقی داشته و به عنوان یک قاضی در کارش بسیار ترقی کرده، هنگام نزدیک شدن زمان مرگش، به بیهودگی و بی‌معنی بودن زندگی و کارهایی که انجام داده است پی می‌برد. لئو تولستوی در این رمان کوتاه، روند روحی یک بیمارِ در آستانه‌ی مرگ را با بهترین توصیفات نشان می‌دهد؛ از انکار بیماری و خشم تا افسردگی و در نهایت پذیرش مرگ!

من نسخه‌ی صوتی این کتاب رو با صدای گرم و دلنشین آقای اکبر زنجان‌پور شنیدم و نخستین تجربه‌ی کتاب صوتی برای من بود؛ تجربه‌ای زیبا و در عین حال تلخ و غم‌انگیز... توصیفات کتاب عالی و دقیق بود و درد و رنج ایوان ایلیچ من رو هم واقعاً رنج می‌داد! شما هم می‌تونید کتاب صوتی مرگ ایوان ایلیچ رو از طریق لینک پایان مطلب، به طور رایگان از سایت ایران صدا دریافت کنید. البته در این روزها شاید این کتاب غم‌انگیز گزینه‌ی چندان مناسبی نباشه! :)

نمره‌ی من به این کتاب:

✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰

 

************************************************

 

خرید نسخه‌ی الکترونیکی کتاب از سایت فیدیبو

دانلود نسخه‌ی صوتی از سایت ایران صدا

  • ابوالفضل ‌‌

 

من به جرأت می‌گویم که در دنیا چیزی وجود ندارد که به انسان بیشتر از یافتن «معنی» وجودی خود در زندگی یاری کند. در این گفته‌ی نیچه حکمتی عظیم نهفته است که «کسی که چراییِ زندگی را یافته است، با هر چگونگی خواهد ساخت.»

انسان در جستجوی معنا، رمانی است نوشته‌ی دکتر ویکتور فرانکل، روان‌پزشک و عصب‌شناس اتریشی و پدیدآورنده‌ی مکتب لوگوتراپی (معنادرمانی) در روان‌شناسی. او در جنگ جهانی دوم به علت یهودی بودن، طی سال‌های 1942 تا 1945 به‌وسیله‌ی نازی‌ها در اردوگاه‌های کار اجباری و در دشوارترین و وحشتناک‌ترین شرایط زندانی شد و به سختی با مرگ دست و پنجه نرم کرد. ویکتور فرانکل یک سال پس از آزادی، رمان انسان در جستجوی معنا را در دو بخش به چاپ رساند.

بخش اول که بیشتر حجم کتاب را تشکیل می‌دهد، خاطرات نویسنده از اردوگاه‌های کار اجباری «آشویتس» و «داخاو» را روایت می‌کند. دکتر فرانکل در میان روایت‌های نه چندان منظم از رویدادها و حوادث ناخوشایند اردوگاه، از تلاش‌های بی‌وقفه‌اش برای زنده نگه داشتن امید خود و اطرافیانش سخن می‌گوید و راهکارهایش برای زنده ماندن در آن شرایط سخت را بیان می‌کند. او علاوه بر اینکه با روحیه‌ای مثال‌زدنی و شگفت‌انگیز سعی در گذراندن دوران ناگوار اسارت دارد، اطرافیانش را نیز به تحمل سختی‌ها و تسلیم نشدن در مقابل یأس و ناامیدی تشویق می‌کند. توصیفات کتاب در این قسمت بسیار ملموس و تأثیرگذار و البته تلخ و غم‌انگیز است و نویسنده درد و رنج زندانیان را به خوبی به تصویر کشیده است.

و اما در چهل صفحه‌ی پایانی و در بخش دوم، نویسنده به توضیح و شرح مکتب خود، معنادرمانی یا لوگوتراپی می‌پردازد. دکتر فرانکل در این قسمت سعی کرده خلاصه‌ای از 30 جلد کتابی که درباره‌ی لوگوتراپی نگاشته را در این تعداد صفحات اندک برای خونندگان بیان کند و آنها را با مسائل و بحث‌های مختلف معنادرمانی همچون پویاییِ اندیشه، خلأ وجودی و معنای عشق و رنج آشنا کند و برای این کار از مثال‌هایی قابل درک و ساده بهره برده است. البته در بخش اول نیز فرانکل در میان روایت‌ها با بررسی رفتار زندانیان، از روش درمانی خود برای خوانندگان سخن می‌گوید؛ ولی بخش دوم جنبه‌ی علمی بیشتری دارد. در قسمتی از کتاب آمده:

لوگوتراپی در مقایسه با روانکاوی روشی است که کمتر به گذشته توجه دارد و به درون‌نگری هم ارج چندانی نمی‌نهد. در ازاء توجه بیشتری به آینده، وظیفه، مسئولیت، معنی و هدفی دارد که بیمار باید زندگی آتی خود را صرف آن کند.

من فکر می‌کردم چون بخش دوم مسائلی نسبتاً تخصصی رو عنوان کرده، جذابیت کمتری برام داشته باشه؛ ولی همانند بخش اول از مطالعه‌ش بسیار لذت بردم و در مجموع این کتاب تجربه‌ی زیبا و دلنشینی برای من بود :)

نمره‌ی من به این کتاب:

✰✰✰✰✰✰✰✰✰

 

ویکتور فرانکل، روان‌پزشک اتریشی

 

**************************************************

 

خرید نسخه الکترونیکی کتاب از سایت طاقچه

خرید نسخه‌ی صوتی از سایت کتابراه

  • ابوالفضل ‌‌

 

ما زائر دلشکسته‌ی این خاکیم. اگر امید را دمی رها نکردیم، نه بدان دلیل بود که آن را در خود داشتیم؛ بل بدان سبب بود که امید را چون ودیعه‌یی به دست ما سپرده بودند تا به دست دیگران بسپاریم...

چکیده: نادر ابراهیمی در این کتاب از ماجراهای جالب و خواندنیِ شغل‌هایش می‌گوید، از زمان جوانی تا بزرگسالی، از خطاطی، نقاشی و کارهای چاپخانه‌ای گرفته تا به راه انداختن مؤسسات پژوهشی و کار در شرکت‌های بزرگ تجاری. نویسنده در کتاب خود را به سبب تجربه‌ی شغل‌های بسیار، ابن مشغله نامیده است. او روایت می‌کند از ابن مشغله در جستجوی نخستین راه‌های کسب درآمد، از اینکه چگونه ابن مشغله یک «شغل عوض‌کن» حرفه‌ای از آب در می‌آید، از اینکه ابن مشغله هم گاهی گرفتار بیکاری‌های طولانی‌مدت می‌شود و خلاصه از تمام دردسرها و ماجراهای شغلی‌اش برای خواننده تعریف می‌کند...

 

نادر ابراهیمی، از مشهورترین رمان‌نویس‌های معاصر ایرانی است. او ابن مشغله را در سال 1352 و به دنبال آن ابوالمشاغل را در سال 1365 و به عنوان جلد دوم آن منتشر کرد. آتش بدون دود، مردی در تبعید ابدی، یک عاشقانه‌ی آرام و بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم از دیگر آثار درخشان این نویسنده است.

من نثر آقای ابراهیمی رو خیلی دوست دارم و شیوه‌ی نگارش صمیمی و گرم و شیرینش همیشه برای من لذت‌بخش بوده و هست. اما از بین کتاب‌هایی که از این نویسنده خوندم، ابن مشغله رو کمتر پسندیدم. مهم‌ترین دلیلش هم شاید نامنظم بودن روایت‌هاست. نویسنده خاطرات شغلی جالب و طنزآمیزش را چندان منظم تعریف نکرده است و مدام از این شاخه به اون شاخه پریده! همین موضوع تا حدی باعث سردرگمیِ خواننده می‌شود. جلد دوم این کتاب، یعنی ابوالمشاغل، برای من جالب‌تر بود و روایت‌هاش بیشتر به دلم نشست :)

نمره ی من به این کتاب:

✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰

 

**************************************************

 

خرید نسخه‌ی الکترونیکی کتاب از سایت طاقچه

دانلود رایگان کتاب صوتی از سایت ایران صدا

مشاهده‌ی سایر کتاب‌های معرفی‌شده از این نویسنده

  • ابوالفضل ‌‌