کـــــافه کتاب

معرفی رمان

کـــــافه کتاب

معرفی رمان

کـــــافه کتاب

مطالعه‌ی کتاب یعنی تبدیل ساعات ملالت‌بار زندگی به ساعات لذت‌بخش!

آخرین نظرات

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

 

گیله مرد، مجموعه ای از 9 داستان کوتاه به قلم بزرگ علوی، نویسنده معاصر ایرانی است.

داستان های این کتاب عبارت اند از: نامه ها، گیله مرد، اجاره خانه، دزاشوب، یه‌ره‌نچکا، یک زن خوشبخت، رسوایی، خائن و پنج دقیقه پس از دوازده

نامه ها: شخصیت اصلی این داستان، قاضی پیری است که به دلیل چهره ی زشت و بدترکیبش، همه از او متنفرند و از او دوری می کنند. تنها فردی که در این شرایط، زشت بودنِ او را نادیده می گیرد و به او عشق و محبت می ورزد، یگانه فرزندش، نازنین است. پس از مرگ همسرش، نازنین تنها همدم قاضی پیر است و هرگز او را ترک نمی کند. البته این وضعیت تا زمانی ادامه می یابد که نامه های ناشناخته و مرموز از راه می رسند ...

گیله مرد: داستان جایی در میان جنگل های گیلان روایت می شود. باران هنگامه کرده است. باد چنگ می اندازد و می خواهد زمین را از جا بکند. دو مأمور تفنگ به دست گیله مرد را به فومن می برند. جرم گیله مرد چیست؟ آیا جز اینکه در مقابل بی عدالتی و ظلم ارباب ها ایستاده بود، جرم دیگری داشت؟ مأموران دولت همسرش را کشته بودند. او در فکر انتقام همسرش است و در فکر بچه اش؛ بچه ی شش ماهه ای که داخل کلبه جا مانده و حالا گیله مرد نمی داند چه به سرش خواهد آمد. بنابراین تلاش می کند راهی برای فرار پیدا کند ...

خائن: پنج نفر بیشتر دست اندر کار نبودند، و یک نفر از آنها خائن بود. ماجرا از جایی شروع شد که پنج نفر در هیاهوی انتخابات، به نمایندگی از تشکیلات کارگری کمیته مخفی پنج نفره ای تشکیل دادند تا فرد منتخب خود را پیروز گردانند. همه کارها هم درست و مطابق برنامه پیش می رفت، البته تا زمانی که مشخص شد یک نفر از آنها خائن بوده ...

 

گیله مرد یکی از مشهور ترین آثار بزرگ علوی، نویسنده و رمان نویس معاصر ایرانی است که در دهه 1320 نوشته شد و در سال 1376 توسط انتشارات نگاه به چاپ رسید. گیله مرد مجموعه ای از 9 داستان کوتاه است که در آنها به مشکلات و معضل های اجتماعی-سیاسی در دوران پهلوی پرداخته شده. بیشتر داستان ها، فضایی تلخ و غم انگیز دارند و صحنه ای تاریک از جامعه به تصویر می کشند. این کتاب در کل روایتی شاید کوتاه اما بسیار زیبا از اوضاع جامعه ی آن زمان است.

توصیف ها و فضاسازی ها در اکثر داستان ها به خصوص در گیله مرد، نامه ها و اجاره خانه فوق العاده اند؛ به طوری که می توانید به راحتی صحنه های داستان را با تمام جزئیات برای خود تصویرسازی کنید و کاملاً در داستان ها غرق شوید!

نکته جالب دیگر کتاب، نقش پررنگ زن ها در داستان هاست. در بیشتر داستان ها، مستقیم و یا غیرمستقیم، یک شخصیت زن وجود دارد و در تعدادی از آنها محوریت بر روی مشکلات و دغدغه های زنان در آن دوران است. زنانی که در شرایط نابسامان و به هم ریخته ی آن زمان، به دنبال حق استقلال خود می روند؛ ولی اغلب ناکام اند.

همه ی داستان ها هم نمادین هستند و هم واقع گرایانه و ترکیب این دو موجب متفاوت بودن کتاب شده است. من داستان های گیله مرد، نامه ها، خائن و یک زن خوشبخت رو بیش از همه پسندیدم.

نمره ی من به این کتاب:

✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰

 

بزرگ علوی

 

**************************************************

 

خرید نسخه الکترونیکی کتاب از سایت فیدیبو

خرید کتاب صوتی از سایت نوار

  • ابوالفضل ‌‌

 

چکیده: کتاب آبنبات هل دار، شما را به فضایی نوستالژی و صمیمی در دهه ی ۶۰ می برد و با پسرکی بازیگوش و شیطونِ بجنوردی به نام محسن آشنایتان می کند که همواره با بازیگوشی ها و دسته گل به آب دادن هایش، خودش و بقیه را در دردسر می اندازد. او در خانواده ای صمیمی به همراه مادرش، آقاجان، بی بی، برادرش محمد و خواهرش ملیحه زندگی می کند. در این رمان زیبا، درباره ی ماجراها و اتفاقاتی که برای محسن در مدرسه با دوستانش و در خانواده و اطرافیانش می افتد، خاطرات طنز و بامزه ای می خوانید ...

 

آبنبات هل دار رمانی طنز نوشته ی مهرداد صدقی است که در سال ۱۳۹۲ به چاپ رسید. این کتاب که قصه ای دلنشین از شیطنت های یک پسر بجنوردی است، با موفقیت و محبوبیت بسیاری روبرو شد؛ به طوری که نویسنده در سال های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۷ رمان های آبنبات پسته ای و آبنبات دارچینی را به عنوان جلدهای بعدی منتشر کرد.

رمان آبنبات هل دار، روایتی جذاب و شیرین از ماجراهای یک خانواده ی بامزه و صمیمی بجنوردی است. به نظرم کتاب بامزه و زیبایی است و گویش بجنوردی شیرین ترش هم کرده است. البته این بامزگی در حدی نیست که در پشت جلد کتاب نوشته: «هنگام مطالعه با صدای آهسته بخندید، همسایه ها خوابیده اند!»؛ ولی در قسمت های متعدد می تواند لبخند بر روی لبانتان بیاورد و شما را از خستگی و روزمرگی دور کند.

برخلاف برخی داستان های طنزی که خونده بودم، این رمان علاوه بر اینکه جنبه ی طنز جذابی داشت، از کشش داستانی خوبی هم برخوردار بود و به راحتی نمی تونید از خوندنش دست بکشید! در طی داستان با مشاهده ی شیطنت های محسن، گاهی اوقات از ته دل می خندید، گاهی اعصاب تان خرد می شود و گاهی هم دلتان به حالش می سوزد!

فقط به نظرم تنها نقطه ضعف کتاب، ۶۰-۷۰ صفحه ی انتهایی کتابه. چون اواخر کتاب محسن تصمیم گرفت بچه خوب و مؤدبی بشه و خب همین موضوع از جنبه طنز کتاب می کاست. ولی بقیه ی ۴۰۰ صفحه ی کتاب به شدت جذاب و بامزه است و به هیچ وجه خسته نمی شید. با خواندن کتاب با شخصیت ها نیز به خوبی ارتباط می گیرید و در پایان کتاب دلتان برایشان تنگ می شود!

نمره ی من به این کتاب:

✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰

مهرداد صدقی، نویسنده و طنزپرداز

 

**************************************************

 

خرید کتاب آبنبات هل دار از سایت طاقچه

خرید کتاب صوتی از سایت کتابراه

  • ابوالفضل ‌‌
کتاب مردی در تبعید ابدی

چکیده: مردی در تبعید ابدی به روایت زندگی پرمشقت و پر فراز و نشیب ملاصدرای شیرازی، ملقب به صدرالمتألهین می پردازد و این روایت را در دو برهه زمانی و به صورت موازی بیان می کند.

در برهه ی زمانی اول، محمدصدرای نوجوان را می بینیم که پدرش ابراهیم قوام، یکی از بانفودترین مردان شهر شیراز است. محمد عاشق فلسفه است و تمام طول روز درون اتاقش به مطالعه آثار فیلسوفان بزرگ می پردازد. ابراهیم قوام گمان دارد که محمد جایگزین او خواهد بود و همانند او در دربار صفوی مشغول به کار خواهد شد؛ غافل از اینکه محمد رؤیای دیگری در سر دارد ...

در برهه ی زمانی دیگر، ملاصدرا به بزرگ مردی تبدیل شده که اندیشه های نوی او در باب حرکت جوهری و تقدم وجود بر ماهیت، دانش عالَم تشیع را دگرگون کرده است. ولی به دلیل عدم درک این اندیشه ها توسط شاه و مردم آن زمان و همچنین شایعاتی که دشمنانش به راه انداخته اند، ملاصدرا را به اتهام صوفی گری به دادگاه احضار می کنند ...

 

مردی در تبعید ابدی رمانی است به قلم نادر ابراهیمی در سال ۱۳۷۵ که بر اساس زندگی ملاصدرای شیرازی، فیلسوف و متأله مشهور دوران صفوی نوشته شده است. نادر ابراهیمی با رمان هایی همچون آتش بدون دود، یک عاشقانه ی آرام، بار دیگر شهری که دوست می داشتم، ابن مشغله و ... نزد همه رمان دوستان ایرانی شناخته شده و محبوب است.

شاید در نگاه اول اینگونه به نظر برسد که مطالعه سرگذشت و شرح حال یک فیلسوف برای همگان جذاب نباشد. ولی نویسنده از این سرگذشت، یک رمان زیبا و جذاب ساخته است که به هیچ وجه موجب خستگی خواننده نمی شود.

نادر ابراهیمی در این کتاب با همان نثر زیبایی که من پیش تر با خواندن آتش بدون دود و ابوالمشاغل با آن آشنا شده بودم، به روایت زندگی ملاصدرا می پردازد. البته نوع روایت چندان منظم نیست و زمان حالتی سیال در طول رمان دارد. این موضوع در ابتدا شاید باعث سردرگمی خواننده شود؛ ولی در ادامه همین نوع روایت است که جذابیت و کشش داستان را فراهم می کند. در خلال داستان، نویسنده با نثری نه چندان دشوار، خواننده را با اندیشه ها و نظریه های ملاصدرا نیز آشنا می کند.

اگر می خواهید در نثر زیبا و دل نشین نادر ابراهیمی غرق شده و با سرگذشت پر فراز و نشیب ملاصدرای شیرازی آشنا شوید، هرچه زودتر کتاب مردی در تبعید ابدی را تهیه کنید و از خواندن آن لذت ببرید :)

نمره ی من به این کتاب:

✰✰✰✰✰✰✰✰✰


قسمت هایی زیبا از کتاب:

"بانو! ویرانه ای است این جهان. عمر کفاف نمی دهد که آباد کنیم، غیرت رخصت نمی دهد که رها کنیم."

"ایمان، توان مرگ را پس پشت همه چیز افکنده بود. توکل با مرگ همانگونه بازی می کند که طفلی با فرفره یی."

"بانو! زمانی که با زمانه ی خویش نساختی، و با مَسندنشینان و اَمربَرانِ ایشان کنار نیامدی، و آنچه را که جاهلان می گویند، جاهلانه باز نگفتی، لاجرم به تَبعید اَبَدیِ روح گرفتار خواهی شد - حتی اگر در کُنجِ منزلی در شهری ساکن باشی؛ و اگر بر نپذیرفتن پای فشردی، آواره ات خواهند کرد، یا به زندانت خواهند انداخت و به دارَت خواهند کشید. شرمگینم بانو، که این جنگ را من آغاز کرده ام، و سهمی عظیم از عذابش به تو می رسد و به این طفلکانِ معصوم."


  • ابوالفضل ‌‌
کتاب آخرین گودال


چکیده: استنلی یلنتس پسری نوجوان است و در خانواده ای زندگی می کند که گمان می کنند نفرین شده اند! در واقع همه چیز تقصیر آن پدربزرگ بی خاصیت شان بود، و گرنه دلیلی نداشت که اسنتلی همیشه در مدرسه مسخره شود و به خاطر جرمی مرتکب نشده، به اردوگاه اجباری گرین لیک در تگزاس منتقل شود.

رئیس اردوگاه که زنی خشن و بداخلاق است، به عنوان مجازات بچه ها را مجبور به کندن گودال هایی عمیق می کند. بچه ها هر روز هزاران گودال می کنند، بدون اینکه فایده ای برای این کار بدانند. کار در اردوگاه، بسیار خسته کننده و طاقت فرساست، ولی استنلی ناامید نمی شود و نمی خواهد همانند خانواده اش تمام اتفاقات بد را به حساب بداقبالی و نفرین بگذارد. بنابراین تلاش می کند تا از این وضعیت خارج شود ...

 

آخرین گودال رمانی در سبک ماجراجویی نوشته ی لوییس سکر، نویسنده موفق آمریکایی است. این رمان که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد، خیلی زود به موفقیت رسید و در سال ۱۹۹۹ برنده جایزه نیوبری، معتبرترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان در آمریکا، شد.

بر اساس این رمان در سال ۲۰۰۳ فیلمی آمریکایی به کارگردانی اندرو دیویس ساخته شده است.

به نظر من این کتاب یکی از بهترین رمان هایی است که برای کودکان و نوجوانان نوشته شده. دلیلش هم فقط داستان جذاب و ماجرای معمایی زیبای آن نیست؛ بلکه این رمان جنبه های آموزنده نیز دارد. شخصیت اصلی داستان، استنلی یلنتس، تسلیم سرنوشتی که نفرین قدیمی پیش رویش گذاشته است نمی شود؛ بلکه تلاش می کند تا با دستان خود سرنوشتش را بسازد.

من به این کتاب از یک تا ده نمره ی 8 را می دهم.

✰✰✰✰✰✰✰


لوییس سکر

لوییس سکر، نویسنده رمان آخرین گودال


***************************************************

  • ابوالفضل ‌‌

چهار سال پیش چنین روزی وبلاگ کافه کتاب شروع به کار کرد؛

تولدش مبارک!

سپاس از همه دوستانی که در این چهار سال همراه ما بودند :)


تولد کافه کتاب

  • ابوالفضل ‌‌