کـــــافه کتاب

معرفی رمان

کـــــافه کتاب

معرفی رمان

کـــــافه کتاب

مطالعه‌ی کتاب یعنی تبدیل ساعات ملالت‌بار زندگی به ساعات لذت‌بخش!

آخرین نظرات
سینوهه، پزشک مخصوص فرعون

چکیده: سینوهه که داستان کتاب درباره اوست، در هنگام تولد در یک سبد رها شده و به رود نیل سپرده شده بود و خانواده‌ای فقیر که اکنون پدر و مادرش هستند، او را پیدا کردند و به فرزندی پذیرفتند. او اکنون به همراه پدر و مادرش در کلبه ای کوچک در کناره های رود نیل زندگی می کند.

پدر سینوهه پزشک است و دوست دارد او هم مانند خودش، حرفه پزشکی را در پیش بگیرد و برای همین هم نام سینوهه را بر روی او نهاده است (در آن زمان به پزشکان دربار، سینوهه می‌گفتند). بنابراین سینوهه از کودکی به معبد رفته و در آنجا به تحصیل طب مشغول می‌شود. ولی چیزی که او را از سایر مردم زمانه خود متمایز می‌کند، این است که او به خدایان و باورها و عقاید اطرافیانش اعتقادی ندارد و برخلاف آنها می اندیشد.

در ادامه، سینوهه به طور اتفاقی وارد دربار شده،  با فرعون جوان آشنا می‌شود و از آنجا سرنوشتش تغییر می‌کند ...

 

سینوهه، پزشک مخصوص فرعون رمانی تاریخی به قلم میکا والتاری، نویسنده فنلاندی است که در سال 1945 نگاشته شده است. میکا والتاری این کتاب را بر اساس وقایع دوران فرمانروایی فرعون آخناتون نوشته است. 9 سال پس از انتشار کتاب، فیلم مشهوری نیز بر اساس آن ساخته شد.

با وجود اینکه رمان سینوهه طولانی ترین رمانی بوده که تا حالا خونده ام (حدود 1000 صفحه)، ولی در هیچ یک از بخش های کتاب، از جذابیت آن برای من کاسته نشد، جذابیتی که در اثر ماجراها و حوادث هیجان انگیز بسیاری که در طول داستان برای سینوهه به وجود می آید، ایجاد شده است.

البته آقای ذبیح الله منصوری، مترجم کتاب، تأکید بسیاری بر تاریخی بودن این کتاب و واقعی بودن تمام داستان های کتاب دارد، ولی بسیاری از قسمت های کتاب را خود آقای منصوری به آن افزوده است. بنابراین رمان سینوهه از نظر تاریخی، صحت چندانی ندارد، اما از لحاظ داستانی، زیبایی های بسیاری دارد.

من به این کتاب از یک تا ده نمره ی 7 را می دهم.

✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰


میکا والتاری، نویسنده رمان سینوهه

میکا والتاری، نویسنده رمان سینوهه


***************************************************

نظرات (۱)

رمان خیلی دلنشینی هست. فکر کنم 6 7 سال پیش بود که خوندمش. اون زمان ترجمه خیلی دقیق و با توضیحات و بدون سانسوری ازش بود نمیدونم هنوزم باشه یا نه. توضیحات مترجم درباره مصر باستان بود تا بخش‌هایی از کتاب که برای خواننده نامفهوم بود بهتر بیان بشه.
در واقع رمان سینوهه یه مرجع تاریخی نیست و یه برداشت آزاد از تاریخه. کلیت‌های داستان حفظ شده ولی جزئیات یکسان نیستند. کما اینکه از یوسف پیامبر هم نامی برده نشده در حالی که هم عصر سینوهه بوده. به هرحال هم از دید جامعه شناسی، هم تاریخی و هم ادبی رمان خیلی جذاب و خوبیه

پاسخ:
ممنون از توضیحات خوبتون
اتفاقاً اولین بار شما بهم پیشنهاد کردید این رمانو بخونم :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">