کـــــافه کتاب

معرفی رمان

کـــــافه کتاب

معرفی رمان

کـــــافه کتاب

مطالعه‌ی کتاب یعنی تبدیل ساعات ملالت‌بار زندگی به ساعات لذت‌بخش!

آخرین نظرات

۱۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

کتاب قتل های الفبایی

چکیده: نامه ای از شخصی ناشناس که خود را "ای. بی. سی" معرفی کرده است، به دست کارآگاه پوآرو می رسد و به او می گوید که در روز بیست و یکم ماه در شهر اندوور گوش به زنگ باشد. در ابتدا پلیس اسکاتلندیارد این نامه را جدی نمی گیرد. ولی صبح روز بیست و دوم خبر می رسد که پیرزنی به نام آلیس آشر در اندوور به قتل رسیده است. پوآرو به محل جنایت می رود، اما اطلاعات زیادی دستگیرش نمی شود. به عقیده پلیس، قتل پیرزنی ساده در خیابانی فرعی، اهمیت ویژه ای ندارد.

ولی یک ماه بعد نامه دیگری به دست پوآرو می رسد. در این نامه نوشته شده که در روز بیست و پنجم منتظر قتلی دیگر، این بار در بکس هیل باشد. با وجود تمام مراقبت های پلیس، قتل انجام می شود. قربانی، دختر جوانی به نام بتی برنارد است. تحقیقات همچنان ادامه دارد. خیلی زود نامه سوم و به دنبال آن جنایتی دیگر از راه می رسد. در شهر چارلستون، مرد ثروتمندی به نام مایکل کلارک به قتل رسیده است.

چه رابطه ای میان قربانی ها وجود دارد؟ قربانی بعدی چه کسی خواهد بود؟ این قتل های الفبایی تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ ...

 

قتل های الفبایی، رمانی نوشته آگاتا کریستی، نویسنده انگلیسی داستان های جنایی و ادبیات کارآگاهی است. موفقیت داستان های آگاتا کریستی، به خصوص آنهایی که درباره ماجراهای کارآگاه پوآرو یا خانم مارپل هستند، تا حدی بوده است که نه تنها برای او لقب «ملکه جنایت» را به ارمغان آورده، بلکه نام او را بالاتر از ژول ورن و شکسپیر، به عنوان پرفروش ترین نویسنده جهان در گینس به ثبت رسانده است. همچنین کتاب های او بیشترین ترجمه را به زبان های مختلف دنیا داشته است. دیوید سوشی، هنرپیشه معروف نقش هرکول پوآرو، قتل های الفبایی را یکی از بهترین رمان های کریستی می داند.

ماجرای رمزآلود کتاب از همان ابتدا، جذابیت بسیاری برای خواندن رمان به وجود می آورد و با ادامه این روند تا پایان کتاب، ذهن خواننده را کاملاً محو داستان خود می کند. همچنین این کتاب مثل همه کتاب های آگاتا کریستی، پایان غیرمنتظره و البته جالبی دارد. اگر شما هم علاقه زیادی به داستان های پلیسی دارید، پیشنهاد می کنم این کتاب جذاب را از دست ندهید. مطمئنم کسانی که به اینگونه رمان ها علاقه ای ندارند هم با خواندن این کتاب، عاشق داستان های پلیسی می شوند! :)

و سپس هیچکس نبود، قتل در عمارت استایلز، مردی با لباس قهوه ای و مرگ بر روی نیل از دیگر رمان های مشهور آگاتا کریستی هستند.

من به این کتاب از یک تا ده نمره ی 8 را می دهم.

✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰


آگاتا کریستی، نویسنده کتاب قتل های الفبایی

آگاتا کریستی، ملقب به «ملکه جنایت»

  • ابوالفضل ‌‌
کتاب سکوت آفتاب

چکیده: اینجا یمن است. سرزمینی که مردمش با عشق به حضرت علی (ع) آشنا هستند، زیرا همه آنها به دست او مسلمان شده اند. چند روز قبل نامه رسانی از شهر کوفه به یمن آمد و نامه ای از امام علی (ع) آورد. امام در این نامه از مردم یمن خواسته بود تا ده نفر را به عنوان نماینده خود به کوفه بفرستند تا وفاداری خود را نسبت به حکومت او نشان داده، با او تجدید پیمان کنند.

اکنون همه مردم یمن در مسجد جمع شده اند؛ زیرا امروز قرار است که آن ده نفر انتخاب شوند. پس از چند ساعت بالأخره بزرگان و ریش سفیدان یمن، نمایندگان خود را انتخاب می کنند. جوانی به نام مُرادی نیز در بین این ده نفر دیده می شود. مرادی از خوشحالی در پوست خود نمی گنجد! قلب او از عشق به علی آکنده است و در انتظار دیدار هر چه زودتر مولای خود می باشد.

بالأخره انتظار مرادی به پایان می رسد و به همراه بقیه نمایندگان، حضرت علی (ع) را ملاقات می کند. او آنقدر امام خود را دوست دارد که به یمن باز نمی گردد و در کوفه ماندگار می شود. مرادی در جنگ نهروان نیز حضور دارد و در مقابل خوارج، دلاورانه می جنگد.

پس از فتح نهروان، مرادی به کوفه بر می گردد و در سراسر شهر می گردد و خبر پیروزی را به مردم می دهد. مرادی همانطور که سوار بر اسب است وارد کوچه ای می شود، اما ای کاش هرگز وارد این کوچه نمی شد! ای کاش هرگز دختر زیبای کوفی را نمی دید و عاشق او نمی شد تا ابن ملجم مرادی، عاشق علی، تبدیل به قاتل علی نگردد ...

 

سکوت آفتاب، رمانی مذهبی نوشته مهدی خدامیان، نویسنده کتاب های تاریخی درباره اهل بیت، مورخ و مفسر قرآن است که ماجرای شهادت حضرت علی (ع) را روایت می کند. مهدی خدامیان در سال 1354 در آران و بیدگل دیده به جهان گشود. وی در سال 1388 موفق به کسب مقام اول مسابقه جهانی کتاب رضوی بیروت گردید. سایر کتاب های این نویسنده نیز صاحب جوایز متعددی شده اند.

از دیگر آثار نویسنده می توان به فریاد مهتاب، آخرین عروس و شیرین تر از عسل اشاره کرد.

من به این کتاب از یک تا ده نمره ی 7 را می دهم.

✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰


مهدی خدامیان، نویسنده کتاب سکوت آفتاب
  • ابوالفضل ‌‌
کتاب جاناتان مرغ دریایی

چکیده: جاناتان لیوینگستون، یک مرغ دریایی است، اما نه مثل همه مرغ های دریایی که فقط به فکر خوردن و خوابیدن و گذراندن زمان هستند و زندگی خود را در همین خلاصه می کنند. مرغ های دریایی پرواز را واسطه ای برای پیدا کردن غذا تلقی می کنند. اما جاناتان نگاه دیگری به پرواز دارد. او معنای اصلی پرواز را درک کرده و از پرواز بر فراز آسمان ها لذت می برد.

جاناتان دوست دارد آنچه را که از پرواز و زیبایی های آن آموخته، به همنوعانش نیز بیاموزد، اما آنها این رفتار جاناتان را زیر پا نهادن اصالت و سنت مرغان دریایی، بی مسئولیتی و ننگ می دانند و او را از جمع خود می رانند. جاناتان باور نمی کند: «بی مسئولیتی؟ برادران من! چه کسی مسئول تر از آن مرغ دریایی است که به دنبال مفهوم و هدف عالی زندگی است و آن را یافته؟ هزاران سال است که در تکاپوی یافتن ماهی بوده ایم. ولی حالا دلیلی برای زندگی، برای آموختن، برای کشف و برای آزاد بودن داریم!»

ولی آنها حرف های جاناتان را نمی پذیرند، آنها به زندگی ساده و به دور از تغییر خود خو گرفته اند و حاضر نیستند سر از دنیای حقیری که تمام زندگیشان را پرکرده بیرون آورند. جاناتان محکوم به انزوا و زندگی در صخره های دوردست می شود. اما به راستی جاناتان تنها مانده است یا مرغانی که او را راندند؟ ...

 

جاناتان مرغ دریایی رمانی کوتاه ولی بسیار پرمعنا و خواندنی اثر ریچارد باخ، خلبان و نویسنده آمریکایی است که در سال 1970 منتشر شد و اکنون بیش از چهل سال است که میلیون ها خواننده را محسور زیبایی های خود کرده است.

جاناتان مرغ دریایی، در ابتدا داستانی ساده از ماجرای مرغی دریایی به نظر می رسد که با سایر همنوعانش متفاوت بوده و عاشق پرواز کردن است. ولی این کتاب داستان زندگی همه انسان هاست. انسان هایی که زندگی خود را محدود به قوانین و چهارچوب هایی خاص می دانند و هیچ برون رفتی از آن متصور نیستند. اما جاناتان به ما چگونه پریدن و دل کندن را می آموزد. به ما می آموزد که باید به دنبال درک معنای حقیقی زندگی خود باشیم و از قدم برداشتن در مسیر آن، حتی اگر انگشت نمای دیگران شویم؛ بیمی نداشته باشیم.

من به این کتاب از یک تا ده نمره ی 8 را می دهم.

✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰


ریچارد باخ، نویسنده رمان جاناتان مرغ دریایی

ریچارد باخ، نویسنده رمان جاناتان مرغ دریایی

  • ابوالفضل ‌‌
کتاب شبح اردوگاه


چکیده: هری و برادرش الکس، با تلاش بسیار زیادی عضو اردوی "اسپریت مون" می شوند. اما این اردوگاه قوانین عجیبی دارد. مانند سلام مخصوص و احمقانه و احوال پرسی عجیب و غریب و روشی که اعضای قدیمی اردو برای شوخی با اعضای جدید دارند. در ابتدا همه اینها برای هری و الکس جالب و بامزه است، ولی پس از مدتی این شوخی ها شکلی جدی به خود می گیرد؛ شکلی غیرعادی و واقعاً ترسناک.

در ابتدا دختری دستش را در آتش می سوزاند. سپس پسری میله بلندی را در پایش فرو می کند!

همه این ها فقط شوخی است، مگر نه؟ ...

 

شبح اردوگاه، رمانی کوتاه و ترسناک اثر آر.ال. استاین، نویسنده مشهور آمریکایی ژانر وحشت برای کودکان و نوجوانان است. این کتاب نخستین بار در سال 1996 از مجموعه دایره وحشت منتشر شد.

آر.ال. استاین در میان کودکان و نوجوانان از محبوبیت بسیاری برخوردار است، به طوری که کتاب های او با فروش بیش از 300 میلیون نسخه در سطح جهان، او را به پرفروش ترین نویسنده کودک تبدیل کرده است.

آثار استاین اغلب به اندازه شعار او که می گوید: «وظیفه بزرگی دارم و آن سیخ کردن مو بر اندام بچه هاست.»، ترسناک نیست. اما ایده های جدید و جالبی که در کتاب های او دیده می شود، با اینکه خواننده را نمی ترساند، اما به خوبی سرگرم می کند.

من به این کتاب از یک تا ده نمره ی 5 را می دهم.

✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰


آر.ال. استاین

رابرت لارنس استاین

  • ابوالفضل ‌‌
کتاب مردی به نام اوه

چکیده: اُوه، پیرمردی 59 ساله، عبوس، تنها، کم حرف و افسرده است که به علت داشتن سن زیاد، از کار اخراج شده و همسرش (که او را عاشقانه دوست می داشت) 6 ماه پیش از دنیا رفته است. او افراد دور و برش را درک نمی کند، زندگی سنتی و منضبط خود را دوست دارد، از تکنولوژی هایی که دنیای اطرافش را فرا گرفته، متنفر است و به نظرش تمام کسانی که از تکنولوژی ها استفاده می کنند، هیچ کاری بلد نیستند و هیچ خاصیتی ندارند.

اُوه دیگر امیدی برای ادامه زندگی کسل کننده خود ندارد و به همین علت تصمیم به خودکشی می گیرد. ولی زمانی که خانواده ای ایرانی به همسایگی او می آیند و به طور تصادفی با اُوه روبرو می شوند، زندگی تکراری اُوه رنگ و بوی دیگری می گیرد ...

 

مردی به نام اُوه رمانی به قلم فردریک بکمن، نویسنده سوئدی است که در سال 2012 منتشر شد و در همان سال بیش از 600 هزار نسخه از آن به فروش رفت و رتبه اول پرفروش های سوئد و نیویورک تایمز را از آن خود کرد. موفقیت این کتاب به حدی بود که در سال 2015 فیلمی سوئدی به کارگردانی هانس هولم بر پایه این رمان ساخته و نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد.

این کتاب به واسطه اینکه یکی از شخصیت های مهم کتاب (پروانه، همسایه اُوه) ایرانی است، در ایران نیز فروش فوق العاده ای پیدا کرد و در سال 96، در رده چهارم پرفروش ترین کتاب های ایران قرار گرفت.

به نظر من ویژگی مهمی که این رمان داشت و باعث موفقیت آن شد، متن ساده، صمیمی و روان کتاب بود که هیچ سختی ای در خواندن کتاب ایجاد نمی کرد و می توانستید به خوبی با شخصیت های کتاب ارتباط برقرار کنید. علاوه بر آن، حرف های زیبایی هم در قالب همین متن صمیمی برای گفتن داشت که همین باعث جذابیت کتاب می شد. در واقع اُوه نمادی از آدم های دوست داشتنی و سالخورده ای است که به اجبار در میان نسلی دیگر زندگی می کنند، اما پیچیدگی ها و تکنولوژی های دنیای اطرافشان را دوست ندارند.

ماجرای اصلی کتاب، برخورد اُوه و خانواده ای است که به تازگی به همسایگی او آمده اند و در طی داستان، خاطرات اُوه و همسرش سونیا را نیز به طرز جالبی مرور می کند.

من به این کتاب از یک تا ده نمره ی 8 را می دهم.

✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰


فردریک بکمن، نویسنده کتاب مردی به نام اوه

فردریک بکمن، نویسنده رمان مردی به نام اُوه

  • ابوالفضل ‌‌
کتاب زمین انسان ها

چکیده: زمین انسان ها، مجموعه ای از خاطرات نویسنده از سفرهای هوایی خود به عنوان خلبان است که در طی این سفرها با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم کرده و ماجراهای مختلفی را تجربه می کند.

او در نخستین فصل، خاطراتی از حال و هوای اولین تجربه خلبانی خود را روایت می کند. در فصلی دیگر اعمال جسورانه رفقای خود را به یاد می آورد که وجود خویش را وقف خدمت به دیگران می کنند. همچنین روایتی زیبا را بیان می کند که به همراه دوستش در صحرا از تشنگی و خستگی نیمه جان شده، ولی به طور معجزه آسایی نجات می یابد ...

بریده ای از کتاب:

" زمین بیش از هر کتابی از ما به ما می آموزد، زیرا در برابر ما ایستادگی می کند. بشر هرگاه با مانع درگیر شود توان خود را می آزماید، اما برای چیره شدن بر مانع به ابزاری نیاز دارد، رنده ای یا گاوآهنی می خواهد. برزگر هنگام شخم، رازهای طبیعت را مو به مو بیرون می کشد. و حقیقتی که به دست می آورد، حقیقتی کلی است. هواپیما نیز که ابزار کار هوانوردان است، انسان را با تمام مسائل کهن درگیر می کند. "

 

آنتوان دو سنت اگزوپری، نویسنده و خلبان اهل فرانسه، در 15 فوریه 1938، یکی از پروازهای خود را از نیویورک شروع کرد. اما هواپیمایش در گواتمالا به هنگام برخاستن وازد و سقوط کرد. سنت اگزوپری به شدت مجروح شد و به فرانسه بازگشت و دست نویس مجموعه ای از نوشته های زیبایش را با خود آورد و تحت عنوان زمین انسان ها تدوین کرد. این کتاب جایزه بزرگ داستان آکادمی فرانسه را برد و زمانی که در آمریکا با نام « باد، شن و ستارگان » منتشر گردید، به عنوان بهترین کتاب ماه برگزیده شد.

من پیش از مطالعه این کتاب، رمان پرواز شبانه از همین نویسنده را خوانده بودم که حال و هوایی مانند زمین انسان ها داشت (البته به صورت داستانی)، ولی به نظرم زمین انسان ها دارای متن بسیار روان تری است و علاوه بر آن اندیشه ها و تفکرات نویسنده درباره پرواز و زیبایی های آن، با معانی اخلاقی زیبایی بیان شده است. به نظرم زیباترین قسمت کتاب، بخشی است که ماجرای گرفتاری نویسنده در صحرا را روایت می کند. (فصل هفت: در مرکز صحرا)

من به این کتاب از یک تا ده نمره ی 7 را می دهم.

✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰


آنتوان دوسنت اگزوپری

آنتوان دو سنت اگزوپری، نویسنده و خلبان اهل فرانسه


***************************************************

  • ابوالفضل ‌‌
سینوهه، پزشک مخصوص فرعون

چکیده: سینوهه که داستان کتاب درباره اوست، در هنگام تولد در یک سبد رها شده و به رود نیل سپرده شده بود و خانواده‌ای فقیر که اکنون پدر و مادرش هستند، او را پیدا کردند و به فرزندی پذیرفتند. او اکنون به همراه پدر و مادرش در کلبه ای کوچک در کناره های رود نیل زندگی می کند.

پدر سینوهه پزشک است و دوست دارد او هم مانند خودش، حرفه پزشکی را در پیش بگیرد و برای همین هم نام سینوهه را بر روی او نهاده است (در آن زمان به پزشکان دربار، سینوهه می‌گفتند). بنابراین سینوهه از کودکی به معبد رفته و در آنجا به تحصیل طب مشغول می‌شود. ولی چیزی که او را از سایر مردم زمانه خود متمایز می‌کند، این است که او به خدایان و باورها و عقاید اطرافیانش اعتقادی ندارد و برخلاف آنها می اندیشد.

در ادامه، سینوهه به طور اتفاقی وارد دربار شده،  با فرعون جوان آشنا می‌شود و از آنجا سرنوشتش تغییر می‌کند ...

 

سینوهه، پزشک مخصوص فرعون رمانی تاریخی به قلم میکا والتاری، نویسنده فنلاندی است که در سال 1945 نگاشته شده است. میکا والتاری این کتاب را بر اساس وقایع دوران فرمانروایی فرعون آخناتون نوشته است. 9 سال پس از انتشار کتاب، فیلم مشهوری نیز بر اساس آن ساخته شد.

با وجود اینکه رمان سینوهه طولانی ترین رمانی بوده که تا حالا خونده ام (حدود 1000 صفحه)، ولی در هیچ یک از بخش های کتاب، از جذابیت آن برای من کاسته نشد، جذابیتی که در اثر ماجراها و حوادث هیجان انگیز بسیاری که در طول داستان برای سینوهه به وجود می آید، ایجاد شده است.

البته آقای ذبیح الله منصوری، مترجم کتاب، تأکید بسیاری بر تاریخی بودن این کتاب و واقعی بودن تمام داستان های کتاب دارد، ولی بسیاری از قسمت های کتاب را خود آقای منصوری به آن افزوده است. بنابراین رمان سینوهه از نظر تاریخی، صحت چندانی ندارد، اما از لحاظ داستانی، زیبایی های بسیاری دارد.

من به این کتاب از یک تا ده نمره ی 7 را می دهم.

✰✰✰✰✰✰✰✰✰✰


میکا والتاری، نویسنده رمان سینوهه

میکا والتاری، نویسنده رمان سینوهه


***************************************************

  • ابوالفضل ‌‌